На денешен ден пред 14 години и кажавме збогум на „Застава 101“

Точка

21/11/2022

12:41

13.306

Големина на фонт

а а а

Беше најпопуларен модел во Југославија, но и автомобил кој означи крај на една епоха.

„Застава 101“, легендарниот „Кец/Стоеден“, се произведувала цели 37 години, а во тој период се изработени 1.045.458 примероци, од кои 224.851 возило биле извезени во земјите ширум светот.

Последниот 101 излегол од производната лента на 21-ви ноември 2008-ма година, потсетува форумот „Застава 101“.

Колку и денеска да делува неверојатно, „Застава 101“ е најуспешниот модел на југословенската авто-индустрија. Произведен е во далеку поголем број примероци во однос на „Фичо“ и „Југо“, а своето место во историјата на автомобилите го зазема и како зачетник на класата „Golf“.


„Стокецот“ може да се пофали дека е првиот модел кој комбинира погон на предните тркала, попречен мотор, независна суспензија на двете оски. Исто така има и петта врата, багажникот.

Бил практично првиот модерен „хечбек“ на светот, појавувајќи се на пазарот три години пред „Golf“.

Дека „Стокецот“ е дериват на „Fiat 128“, тоа веќе го знаат сите. Во време кога во Крагуевац започна производството (15-ти октомври 1971), италијанскиот оригинал веќе две години бил на пазарот, а прогласен е за автомобил на годината во 1970-та година и окарактеризиран како возило кое е пред свое време – со одлични сопирачки и извонредно управување.


Уште нешто „Fiat 128“ направил многу напредно за своето време – моторот. Тоа бил прв автомобил со новиот „SOHC“ мотор на „Fiat“.

Го конструирал Аурелио Лампреди, а главните карактеристика на моторот била дека брегастата осовина во алуминиумската глава се движи со забест ремен.

Ваквиот концепт децении подоцна, на почетокот на 80-тите години бил прифатен од повеќето произведувачи на автомобили, но кон крајот на 60-тите тоа било многу невообичаено. Всушност, велат дека концепцијата е преземена од тогашниот мотор на „Ferrari“, кој исто така го конструирал легендарниот Лампеди.

Првите примероци се прикажани на саемот за автомобили во Белград на 15-ти март 1971-ва година, а сериското производство во Крагуевац почнало точно седум месеци подоцна.


Во текот на 37-те години производство, уследиле многу естетски и технички измени, но и различни верзии.

„Застава“ го извезувала „Кецот“ во голем број земји во Западна Европа, како што се Франција, Германија, Луксембург, Швајцарија, Белгија, Холандија и Велика Британија.

Балканот и Централна Европа исто така биле покриени, а освен тоа се продавал и во Грција, Бугарија, Романија, Унгарија и Чехословачка, а се произведувал и во Полска.

#zastava101

Na dan, 21.novembra 2008, pre 14 godina sa proizvodne trake je sišao poslednji Stojadin. Bio je to i...

Posted by Oficijalna stranica Zastava 101 foruma on Sunday, 20 November 2022